O sprawie poinformowała „Rzeczpospolita”. Kampania „Rodzina 800 Plus” to jeden z 10 tego typu projektów, które KPRM prowadziła w ubiegłym roku. Ten konkretny, dotyczący podniesienia wysokości świadczenia 500 plus, wzięła pod lupę Najwyższa Izba Kontroli. 

NIK ma zastrzeżenia co do czasu realizacji wspomnianej kampanii. KPRM publikowała spoty w internecie, radiu, telewizji i nośnikach outdoor w okresie od 1 czerwca do 4 sierpnia 2023 roku, czyli przed formalnym wejściem ustawy w życie. 

Sejm przyjął bowiem ustawę o wprowadzeniu 800 plus 7 lipca, a 9 sierpnia została ona opublikowana w Dzienniku Ustaw. Dokładnie pięć dni po zakończeniu poświęconej ustawie kampanii informacyjnej. Zdaniem NIK nie tak powinno to przebiegać.

Kampania KPRM pod lupą NIK. Odbyła się w złym czasie

„Wydatki były ponoszone (…) w sytuacji, gdy rozwiązania prawne dotyczące tych uprawnień były na etapie prac legislacyjnych, a zatem nie było pewności czy rozwiązania te zostaną ostatecznie przyjęte” – można przeczytać w analizie NIK. 

Izba poddaje też w wątpliwość sens tego rodzaju kampanii informacyjnej, wskazując, że zmiana wysokości świadczenia miała nastąpić automatycznie i nie wymagała od świadczeniobiorców żadnych działań. 

NIK ocenia, że działania informacyjne KPRM były niezgodnie z art. 44 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, który mówi, że wydatki powinny być dokonywane celowo i oszczędnie. Kampania dotycząca 800 plus kosztowała natomiast 6,7 mln zł.

Zastrzeżenia NIK ws. kampanii rządu PiS. Sprawdzono połowę projektów

„Rzeczpospolita” wskazuje, że to już kolejne zastrzeżenia NIK wobec KPRM. Izba przeanalizowała pięć z 10 kampanii realizowanych przez kancelarię w ubiegłym roku. 

Kontrola wykazała, że w ich przypadku „nie przeprowadzono ewaluacji pod kątem skuteczności i efektywności finansowej wykorzystywanych kanałów komunikacyjnych i instrumentów dotarcia do grup docelowych, co było działaniem nierzetelnym”. 

Bądź na bieżąco i zostań jednym z ponad 200 tys. obserwujących nasz fanpage – polub Interia Wydarzenia na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

Udział

Leave A Reply

Exit mobile version