Konferencja Episkopatu Polski zorganizowała w czwartek spotkanie, na którym zaproszeni goście dyskutowali o nauczaniu religii w szkołach. Było pokłosiem zmian postulowanych przez resort edukacji narodowej.
Minister Barbara Nowacka zapowiadała ograniczenie finansowania katechez. – Dwie godziny (w tygodniu – red.) to przesada. Moja propozycja będzie polegała na ograniczeniu lekcji religii do jednej godziny płatnej z budżetu państwa – mówiła w grudniu.
Dodatkowo oceny z religii oraz etyki nie wliczałyby się do średniej oraz nie znalazłyby się na świadectwie.
Religia w szkołach. Zdaniem episkopatu to „europejski standard”
– W Polsce udział w lekcjach religii w szkole dokonuje się na życzenie rodziców dzieci niepełnoletnich – wskazywał na spotkaniu ks. prof. dr hab. Piotr Tomasik. Przypomniał, że ocena z religii jest „oceną za wiedzę, nie za praktyki religijne”. Dodał, że uczniowie i rodzice mają możliwość wyboru fakultatywnie zajęć z etyki.
Inny z ekspertów nauczanie religii w szkole nazwał „europejskim standardem”. – Religia zgodnie z modelem wyznaniowym lub religioznawczym nauczana jest w 23 krajach Unii Europejskiej – zauważał ks. prof. dr hab. Roman Buchta.
Jak natomiast zaznaczyła dr Aneta Rayzacher-Majewska, „cieszy się, że może zapisać swoje dzieci na lekcję religii w szkole”. Podkreśliła też znaczenia zawodu katechety szkolnego, który pełni – jej zdaniem – funkcję swoistego mediatora w różnych środowiskach.
Polski Kościół przeciwny zmianom ws. religii w szkołach
Wcześniej zdecydowany sprzeciw wobec proponowanych rozwiązań wyraziła Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski. Według niej postulowane zmiany to działanie niesprawiedliwe i dyskryminujące.
Podczas wtorkowego posiedzenia w Warszawie kościelna komisja „wyraziła głębokie zaniepokojenie i sprzeciw wobec informacji płynących ze strony Ministerstwa Edukacji Narodowej zapowiadających zmianę w organizacji lekcji religii”. W oświadczeniu podała, że obawy są poparte głosem Rady Szkół Katolickich przy Konferencji Episkopatu Polski i dyrektorów wydziałów katechetycznych w diecezjach.
Członkowie Komisji podkreślili, że „nauczanie religii na terenie szkoły publicznej wynika z podstawowych praw człowieka, zwłaszcza z prawa do wolności religijnej, z prawa do wykształcenia obejmującego nauczanie i wychowanie oraz z prawa rodziców do nauczania i wychowania zgodnie z ich przekonaniami religijnymi”.