Pewnego dnia wszystko się zmienia. Bliscy rodzice stają się jakby mniej bliscy. Nastoletnie zmagania z życiem często lepiej rozumieją ci, którzy już niejedno widzieli – dziadkowie, jeśli są, są jak skarb, szanse na dobrą więź mają też nauczyciel lub trener. Albo ci, którzy jeszcze nic nie wiedzą – rówieśnicy, lustrzane odbicia. Ale relacje to nie tylko zwykłe i niezwykłe połączenia z bliższymi i dalszymi osobami.

W życiu nastolatków, którzy opuszczają bezpieczne, beztroskie dzieciństwo (czasami niestety niezbyt bezpieczne i niekoniecznie beztroskie), pojawia się tyle nowych, ekscytujących doświadczeń, że to one właśnie stają się najbliższymi towarzyszami tej fascynującej przygody, jaką jest dorastanie.

Przede wszystkim Ja, doświadczenie najbliższe z bliskich. I relacja najbliższa z bliskich, bo ze sobą. Ktoś samotny, choć w centrum uwagi, jak aktor w monodramie. Jego potrzeby, nastroje, rozczarowania i zachwyty. Jego porażki, ryzyka i odloty. Jego plany, myśli, zranienia i straty. To jego scena i jego rola do zagrania. Musi to zrobić po swojemu, żeby dowiedzieć się, kim jest ten Ja, co teraz gra. Tej sprawy za niego nie załatwimy.

Iwona Zabielska-Stadnik, redaktor naczelna

Biblioteka nastolatka. Przeczytać relacje – autorski wybór lektur

Co zrobiłaby Wednesday żeby pozostać sobą. Dlaczego Wednesday Addams, bohaterka popularnego serialu, to całkiem dobry wzór dla współczesnych nastolatków – mówi psycholożka i terapeutka Agnieszka Pasztak-Opiłka

Wychowanie i relacje

Tożsamość na dobrym gruncie. Jak nastolatek może zbudować dobrą relację z samym sobą

Mama dorastania. Przed jakimi wyzwaniami staje mama, kiedy dziecko wchodzi w czas dorastania – mówi psycholożka prof. Katarzyna Schier

Ojciec dorastania. Jaką rolę w życiu nastolatka ma do odegrania ojciec

Rozmówcy od życia. O tym, kim są wzajemnie dla siebie dziadkowie i wnukowie – mówi psycholożka dr hab. Katarzyna Popiołek

Towarzysze w potrzebie. Jak pomóc nastolatkowi rozpoznać jego własne emocje

Reflektor na ego. Dlaczego nastolatki mają wrażenie, że są na scenie, oraz jak pomóc im radzić sobie z tym poczuciem

Czuła sztama. O tym, co chłopcy myślą o swojej chłopackości i dlaczego potrzebują siebie nawzajem – mówi Kamil Błoch, trener antyprzemocowy

Przyjaciel potrzebny od zaraz. Nastolatkowi potrzebni są przyjaciele. Jednak współczesny świat utrudnia budowanie nastoletnich przyjaźni – mówi psychoterapeuta Maciej Misztal

Rozwój i edukacja

Wewnętrzny głos. Co zrobić, kiedy w nastolatku zadomowił się szkodliwy, krzywdzący towarzysz

Przywileje młodości. Co czyni czas dorastania wyjątkowo interesującym dla nas i dla naszych dzieci

Z bajki do realnego świata. Co nastolatków najczęściej rozczarowuje i dlaczego konstruktywne przejście przez te doświadczenia jest ważne dla dorastania

Nie ma cyfrowych łez. O relacji, jaka wiąże nastolatków z idolami influencerami – mówi socjolog i edukator społeczny dr Maciej Dębski

Współlokator bałagan. Czy warto toczyć z nastolatkiem bój o jego pokój i porządek

Porażka i do przodu. Jak pomóc nastolatkom uczyć się na błędach, aby te nie hamowały ich w rozwoju

Zieloni młodzi. Co wiąże młodzież z naturą

Dobry przewodnik. Kim – poza jego oczywistą rolą – może stać się nauczyciel w życiu młodego człowieka

Książkowe towarzystwo. O tym, jaki stosunek do książek i czytania mają dzisiejsi nastolatkowie – mówi Małgorzata Chojecka, wiceprezeska Polskiej Sekcji IBBY

Zdrowie i dobrostan

Ważne i niezbędne. W jaki sposób nastolatki mogą wykorzystać emocje jako narzędzie rozwoju osobistego i lepszego zrozumienia siebie

Bunt nad talerzem. Dlaczego nastolatki chcą jeść po swojemu i jak do tego podejść – tłumaczy psycholożka Agnieszka Węgiel

Jak trener z zawodnikiem. Kim jest trener naszego dziecka i dlaczego warto się przyjrzeć, jak z nim pracuje

Cyfrowy towarzysz. Dlaczego współczesne nastolatki nie potrafią żyć bez smartfona

Nastoletniość w traumie. Od czego zależy to, jak nastolatek zareaguje na mocno stresujące zdarzenie i na jakie konsekwencje naraża go doświadczenie traumy?

Relacja wysokiego zaufania. O tym, jaka jest rola terapeuty w terapeutycznej relacji z nastolatkiem – mówi psycholożka Julia Bączek

Udział

Leave A Reply

Exit mobile version