Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął przekazywanie informacji dotyczących stanu kont płatników składek za 2024 rok. Ponad 3,3 miliona osób otrzyma wiadomość, w której znajdą szczegóły o wpłaconych kwotach, ewentualnych niedopłatach lub nadpłatach. Sprawdź, co zrobić w każdej z tych sytuacji.
Rozliczenie konta płatnika za 2024 rok
ZUS rozpoczął proces rozliczania kont płatników składek 7 stycznia 2025 roku. Informacje te trafią do ponad 3,3 miliona osób, a szczegóły będą dostępne na profilach na Platformie Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS). Każdy płatnik dowie się, czy:
- Na jego koncie jest nadpłata, niedopłata, czy saldo wynosi zero.
- Jakie kwoty wpłacił w ciągu roku.
- Na jakie należności rozliczone zostały jego wpłaty.
Co zrobić, gdy saldo konta nie jest zerowe?
Jeśli na koncie płatnika występuje niedopłata, należy ją uregulować jak najszybciej. W sytuacji, gdy nie jest możliwe jednorazowe spłacenie całości, można wnioskować o rozłożenie kwoty na raty.
Jak to zrobić?
- Skorzystaj z pomocy doradcy ds. ulg i umorzeń, który pomoże wypełnić wniosek i skompletować dokumenty.
- Porada jest dostępna telefonicznie lub w ramach e-wizyty w ZUS.
W przypadku nadpłaty możliwe są dwie opcje:
- Przeznaczenie na przyszłe składki – wystarczy pomniejszyć najbliższą wpłatę o wartość nadpłaty.
- Zwrot pieniędzy – konieczne jest złożenie wniosku na formularzu RZS-P. Zwrot jest realizowany wyłącznie na numer rachunku bankowego zapisany na koncie płatnika.
Jak sprawdzić rozliczenie konta?
Aby sprawdzić stan swojego konta:
- Zaloguj się na Platformę Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS).
- Odszukaj wiadomość dotyczącą rozliczenia konta płatnika za 2024 rok.
Ważne informacje dla płatników składek
ZUS przypomina, że osoby mające trudności finansowe mogą skorzystać z opcji rozłożenia zadłużenia na raty. Natomiast w przypadku nadpłaty istotne jest, by zaktualizować numer rachunku bankowego, jeśli wcześniej tego nie zrobiono, gdyż zwrot może być zrealizowany wyłącznie na zarejestrowane konto.