Tegoroczny Black Friday przypada 29 listopada. Już od poniedziałku 25 listopada w wielu sklepach trwa Black Week, a co za tym idzie szereg promocji na sporą część asortymentu.
Black Friday 2024. Ciekawe oferty
- Lidl: Termorobot MC Smart z wifi 1200 W – z 2499 zł na 1799 zł
- Lidl: Zestaw mebli ogrodowych Victoria – z 1499 zł na 749 zł
- Lidl: Maszynka do strzyżenia – z 269 zł na 99 zł
- Biedronka: Zestaw garnków stalowych – z 299 zł na 139 zł
- Biedronka: Zestaw walizek Kestrel – z 879 zł na 339 zł
- Biedronka: Młotowiertarka 12V – z 279 zł na 129 zł
- Empik: Sony Playstation 5 Slim 1TB – z 2199 zł na 1799 zł
- Empik: Szczoteczka magnetyczna ORAL-B – z 398 zł na 279 zł
- Empik: Zegarek Nixon 42-20 Chrono – z 1799 zł na 664 zł
- Rossmann: GIORGIO ARMANI Armani Code – z 649,99 zł na 454,99 zł
- Rossmann: PACO RABANNE Invictus Victory – z 639,99 zł na 447,99 zł
- Rossmann: PHILIPS OneBlade 360 Maszynka elektryczna do golenia, QP2734/23 – z 226,99 zł na 109,99 zł
- RTV EURO AGD: Telewizor Sharp 50GL4760E 50″ LED 4K Google TV Dolby Vision Dolby Atmos DVB-T2 – z 1649 zł na 1499 zł
- RTV EURO AGD: Laptop gamingowy HP OMEN 17-ck1102nw 17,3” 165Hz i7-12700H 16GB RAM 1TB Dysk SSD RTX3070Ti Win11 Czarny – z 11799 zł na 8499 zł
- RTV EURO AGD: Smartfon Xiaomi 14T 12/256GB 6,67″ 144Hz 50Mpix Niebieski – z 2999 zł na 2399 zł
- Media Expert: Telewizor SAMSUNG QE55Q68D 55″ QLED 4K Tizen TV – z 2999 zł na 2499 zł
- Media Expert: Ekspres DELONGHI ECAM354.55.SB – z 2499 zł na 1888 zł
- Media Expert: Robot sprzątający IROBOT Roomba Combo j7 (J7156) – z 2599 zł na 2199 zł
Dyrektywa Omnibus a Black Friday
Black Week, czyli tydzień wyprzedaży, stał się popularnym okresem intensywnych promocji i rabatów, ale wraz z wprowadzeniem Dyrektywy Omnibus w maju 2022 r., organizacja takich wydarzeń zmieniła się w sposób znaczący. Nowe przepisy Unii Europejskiej wymusiły większą przejrzystość w komunikowaniu promocji oraz uczciwość w praktykach sprzedażowych, co ma kluczowe znaczenie właśnie podczas takich akcji wyprzedażowych jak Black Week i jego kulminacyjny moment, czyli Black Friday.
Jaki wpływ ma dyrektywa na promocje?
-
Obowiązek informowania o najniższej cenie z ostatnich 30 dni:
- Sprzedawcy, organizując promocje, muszą podać obok ceny promocyjnej najniższą cenę danego produktu, która obowiązywała w ciągu 30 dni poprzedzających obniżkę.
- Zasada ta eliminuje sztuczne podnoszenie cen przed wyprzedażą, co było częstą praktyką przed wprowadzeniem Dyrektywy.
-
Wiarygodność ofert promocyjnych:
- Każda promocja musi być jasno określona i rzetelnie przedstawiona. Konsument nie może być wprowadzany w błąd co do wartości rabatu czy czasu trwania promocji.
- Dotyczy to zarówno sklepów stacjonarnych, jak i internetowych.
-
Kontrola recenzji i opinii produktów:
- W czasie Black Week konsumenci często kierują się opiniami o produktach. Dyrektywa wymaga od sprzedawców, aby zapewnili, że publikowane recenzje są autentyczne i pochodzą od rzeczywistych klientów.
-
Transparentność personalizacji cen:
- Jeżeli podczas Black Week ceny są personalizowane (np. na podstawie historii zakupów klienta), sprzedawca musi poinformować konsumenta o stosowaniu takich praktyk.
- Odpowiedzialność platform internetowych:
- Marketplaces i platformy e-commerce, popularne podczas Black Week, muszą jasno informować, czy produkt jest sprzedawany przez firmę, czy przez osobę prywatną, co ma wpływ na prawa konsumenta, np. możliwość zwrotu.