We wrześniu 2024 roku sieć Auchan zdobyła pierwsze miejsce pod względem najniższych cen koszyków zakupowych, według raportu ASM Sales Force Agency. Średnia cena koszyka w Auchan wyniosła 280,27 zł, co oznacza wzrost o 52,69 proc. w stosunku do najtańszego koszyka w sierpniu, który należał do Lidla. Oznacza to, że średnia cena w Auchan wzrosła o 96,72 zł w ciągu zaledwie jednego miesiąca.

Gdzie zrobimy najtańsze zakupy?

Na drugim miejscu znalazła się sieć Selgros Cash & Carry, gdzie różnica w cenie w porównaniu do Auchan wyniosła 6,88 zł, a trzecie miejsce zajął Makro Cash & Carry z koszykiem droższym o 7,70 zł. Najwyższą cenę za koszyk zakupowy odnotowano w sieci POLOmarket, gdzie średni koszt wyniósł aż 330,30 zł.

Wśród sklepów tradycyjnych najtańsze zakupy można było zrobić w sieciach Cash & Carry, gdzie średnia cena koszyka wynosiła 287,56 zł. Z kolei najdrożej było w dark store’ach, gdzie cena koszyka osiągnęła 362,68 zł. Sklepy hybrydowe, oferujące sprzedaż zarówno stacjonarną, jak i internetową, były bardziej korzystne cenowo – tam za koszyk trzeba było zapłacić średnio 305,83 zł.

Ogólnie rzecz biorąc, średnia cena koszyka zakupowego we wrześniu wzrosła o 8,82 proc. w porównaniu do sierpnia, co oznacza podwyżkę o 25,07 zł, osiągając poziom 309,27 zł. W stosunku do września 2023 roku ceny wzrosły o 8,5 proc., co przekłada się na różnicę o 24 zł. W dziesięciu sieciach średnia cena koszyka przekroczyła próg 300 zł.

Największe podwyżki cen odnotowano w kategoriach napojów (19 proc.), słodyczy (11 proc.) oraz mrożonek (10 proc.). Jedyną kategorią, która zanotowała spadek cen, były produkty tłuszczowe, gdzie ceny spadły o 5 proc. Tylko cztery sieci odnotowały spadek cen, natomiast w dziewięciu innych ceny były wyższe niż w sierpniu.

Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Lidl, gdzie ceny podskoczyły aż o 71,05 proc. Z kolei największy spadek cen zaobserwowano w Selgros Cash & Carry, gdzie ceny obniżyły się o 1,16 proc.

Wzrosty cen w prawie wszystkich sieciach

W porównaniu rocznym, w dziewięciu z trzynastu analizowanych sieci odnotowano wzrost cen. Najbardziej drastyczny wzrost cen koszyka nastąpił w Biedronce, gdzie średnia cena koszyka we wrześniu 2024 roku była wyższa o 109,10 zł niż rok wcześniej, co oznacza wzrost o 50,31 proc.

Raport wskazuje także, że Selgros Cash & Carry we wrześniu oferował najwięcej produktów w minimalnych cenach – aż 12 z 40 analizowanych artykułów. Na kolejnych miejscach znalazły się Auchan z 11 najtańszymi produktami oraz Netto z 5 produktami. Natomiast najwięcej produktów o najwyższych cenach – 25 – można było znaleźć w sieci Netto, a tuż za nią uplasowały się Aldi i POLOmarket z sześcioma produktami każdy

Udział

Leave A Reply

Exit mobile version