Jak czytamy w komunikacie NIK, złożenie dokumentacji ma związek z kontrolami dotyczącymi „planowania i realizacji budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. Działania te zostały przeprowadzone w Ministerstwie Infrastruktury oraz Urzędzie Morskim w Gdyni.

Poza skierowaniem wniosków do prokuratury w sprawie możliwości przekroczenia uprawnień, Izba pod kierownictwem Mariana Banasia skierowała także zawiadomienie do rzecznika dyscypliny finansów publicznych w związku z „dokonywaniem wydatków środków publicznych bez upoważnienia”.

Przekop Mierzei Wiślanej. NIK składa zawiadomienia do prokuratury

W toku kontroli NIK ustaliła m.in., że dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni do czasu aktualizacji programu w 2020 roku zaciągał zobowiązania w celu sfinansowania jego realizacji, przekraczając całkowity budżet programu o 157,7 mln złotych. Ze środków tych dokonywał wydatki na cele niesłużące jego realizacji, a istotną część skontrolowanych zadań inwestycyjnych realizował z naruszeniem zasad rzetelności, legalności, gospodarności i celowości – stwierdziła Najwyższa Izba Kontroli.

Ponadto – jak napisano – minister właściwy ds. gospodarki morskiej „nie określił w sposób realny niezbędnego zakresu rzeczowego i finansowego inwestycji”. 

NIK wykazała również, że w trakcie prac nad nowelizacją uchwały Rady Ministrów prowadzonych w latach 2019-2020 resort nie poinformował gabinetu, że „wartość inwestycji wzrośnie o ponad 100 proc. i tym samym straciła ona uzasadnienie ekonomiczne”.

„Minister, sprawując nadzór nad działalnością dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni, nie podejmował interwencji mających na celu doprowadzenie do zgodności działań dyrektora Urzędu z przepisami obowiązującego prawa, świadomie akceptował takie działania, uzasadniając to racjonalnością postępowania, a nawet wprowadził dyrektora Urzędu w błąd” – przekazała Izba.

Prokuratura prowadzi śledztwo ws. przekopu Mierzei Wiślanej

Najwyższa Izba Kontroli poinformowała, że w wyniku złożonych zawiadomień we wtorek 18 czerwca Prokuratura Regionalna w Gdańsku wszczęła śledztwo w jednej ze spraw. 

Ponadto rzecznik dyscypliny finansów publicznych „wystąpił z wnioskiem o ukaranie do przewodniczącego Międzyresortowej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy ministrze właściwym do spraw administracji publicznej”.

Przekop Mierzei Wiślanej. Jedna z flagowych inwestycji rządu PiS

Przekop Mierzei Wiślanej to jedna z flagowych inwestycji rządu Prawa i Sprawiedliwości. Wybudowanie kanału miało wytyczyć trasę z Elbląga do Bałtyku wyłącznie przez terytorium RP z pominięciem wpływania na wody Federacji Rosyjskiej. To z kolei – według założeń – miało przyczynić się do rozwinięcia infrastruktury portowej w tym mieście.

Władze zaprezentowały wizualizację przeprawy w kwietniu 2016 roku, choć plany budowy inwestycji sięgały jeszcze listopada 2006 roku, gdy premierem był Jarosław Kaczyński. Przekop powstał ostatecznie w latach 2019-2022 – jego oficjalne otwarcie nastąpiło 17 września.

O swoich wątpliwościach NIK informował także na początku listopada 2023 roku. „Nieopłacalna droga donikąd, miliony wydane niezasadnie – przekop przez Mierzeję był od zarania skazany na porażkę i nie mógł zwiększyć bezpieczeństwa w regionie. Minister odpowiedzialny wiedział, ale nie powiedział. NIK rozważa powiadomienie prokuratury” – stwierdziła wówczas w swoich mediach społecznościowych Izba.

Projekt był finansowany wyłącznie z budżetu państwa – dysponentem środków był minister właściwy ds. gospodarki morskiej (w latach 2015-2020 był to Marek Gróbarczyk – red.), a wykonawcą programu ustanowiono Urząd Morski w Gdyni.

Bądź na bieżąco i zostań jednym z ponad 200 tys. obserwujących nasz fanpage – polub Interia Wydarzenia na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

Udział

Leave A Reply

Exit mobile version