Nowoczesne leki wspomagające odchudzanie, takie jak ozempic, zrewolucjonizowały walkę z otyłością, ale zmiana sylwetki często ujawnia istnienie głęboko zakorzenionych stereotypów
Wkilku ostatnich latach leki wspomagające odchudzanie, takie jak ozempic, wegovy i mounjaro, wywołały prawdziwą rewolucję w leczeniu otyłości. Miliony osób odnoszą spektakularne sukcesy w redukcji swojej wagi, ale zza tych osiągnięć wyłania się ciemniejsza strona naszej społecznej rzeczywistości – głęboko zakorzenione uprzedzenia wobec osób z nadwagą, które nie znikają wraz z gubionymi (przez niektórych) kilogramami.
Dobrym przykładem jest historia Julie Simonson, która po traumatycznym doświadczeniu napaści na tle seksualnym zaczęła zmagać się z otyłością. Pomimo operacji bariatrycznej i licznych prób zredukowania wagi nie była w stanie uporać się z problemem. Dopiero lek mounjaro pomógł jej skutecznie schudnąć. Ku swemu zaskoczeniu zaczęła być traktowana inaczej, jakby nagle zyskała większą wartość społeczną. „Nie zmieniłam się jako osoba – moje zainteresowania, poczucie humoru czy charakter pozostały takie same” – mówi Simonson. Zamiast cieszyć się uznaniem, odczuwa frustrację, bo reakcje otoczenia ujawniły, jak głęboko zakorzenione są stereotypy dotyczące wyglądu.
Podobne doświadczenia są udziałem tysięcy osób, które przeszły gwałtowną przemianę sylwetki. Z jednej strony zyskują zdrowie, z drugiej – uświadamiają sobie, że społeczeństwo nagle zaczyna je postrzegać inaczej, jako bardziej wartościowe, mimo że same nie uważają, by ich osobowość się zmieniła. Prof. Rebecca Puhl z Uniwersytetu Connecticut zwraca uwagę, że nowe reakcje otoczenia mogą wywoływać dyskomfort, gdyż dowodzą, jak silne są uprzedzenia wobec osób z nadwagą, i uświadamiać tym, którzy schudli, w jak dużym stopniu byli postrzegani przez pryzmat starej wagi.
Wielu ludzi, którzy stracili zbędne kilogramy, zmaga się także z tzw. resztkowym piętnem. Kiedyś dyskryminowani, teraz sami mogą oceniać innych z perspektywy ich wagi. To zjawisko pokazuje, jak głęboko zakorzeniona jest fatfobia, nie tylko w społeczeństwie, ale i w umysłach osób, które wcześniej same były jej ofiarami.
Presja ta jest szczególnie dotkliwa dla kobiet, które na każdym kroku spotykają się z oczekiwaniami dotyczącymi wyglądu. Jak zauważa prof. Abigail Saguy z Uniwersytetu Kalifornijskiego, kobiety nieustannie balansują na cienkiej granicy między społeczną akceptacją a stygmatyzacją, co wywołuje u nich ogromny stres.
Choć leki takie jak ozempic, wegovy i mounjaro przynoszą widoczne korzyści zdrowotne, odsłaniają też głębsze problemy społeczne. Prawdziwą rewolucją byłoby nie umożliwienie uzyskania szczupłej sylwetki, ale upowszechnienie akceptacji i szacunku dla naszych różnorodnych ciał – niezależnie od ich rozmiaru czy kształtu.
Droga Czytelniczko, Drogi Czytelniku, serdecznie zapraszam Cię do lektury 15 starannie wyselekcjonowanych artykułów, dostępnych na trzech poziomach zaawansowania: B1, B2 i C1. Każdy z tekstów wzbogaciliśmy o nagrania audio, podcasty oraz funkcjonalne ćwiczenia, które nie tylko uprzyjemnią naukę, ale także pomogą w skutecznym opanowaniu nowych umiejętności językowych. Życzę Ci mile spędzonego czasu z językiem angielskim!
Mariusz Gomuła jest absolwentem uniwersytetu Warszawskiego, Wydziału Neofilologii i Ośrodka Studiów Amerykańskich. Specjalizuje się w metodyce nauczania języka angielskiego oraz w kulturze i literaturze krajów anglosaskich ze szczególnym uwzględnieniem Stanów Zjednoczonych Ameryki. Założyciel i właściciel firmy szkoleniowej Fountain of Knowledge – Nauka Języków Obcych. Współpracował z wieloma polskimi i międzynarodowymi firmami w obszarach: audytów językowych, szkoleń językowych i biznesowych, coachingu językowego oraz tłumaczeń specjalistycznych. Prywatnie zapalony podróżnik