Jednym z rozwiązań, które może zostać wprowadzone, jest obowiązkowa nalepka na szybę, informująca o aktualności badania technicznego.

Badania techniczne. Zmiany w przepisach

Rząd planuje nowelizację ustawy o badaniach technicznych pojazdów, która wprowadzi systemowe zmiany w sposobie ich przeprowadzania oraz urealni stawki opłat za przeglądy rejestracyjne. Dotychczasowa regulacja oparta na Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 2004 r. zostanie zastąpiona bardziej aktualnymi rozwiązaniami legislacyjnymi.

Według sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Stanisława Bukowca, waloryzacja opłat za badania techniczne będzie powiązana z obiektywnym wskaźnikiem.

  • „Chcemy zmienić systemowo sprawy związane ze stawkami opłat za badania techniczne. Powiązać ją z obiektywnym wskaźnikiem, żeby zapewnić cykliczną waloryzację płac” – zapowiedział Bukowiec.

Dokumentacja fotograficzna i kary za spóźnienie

Nowe regulacje obejmą również obowiązek dokumentacji fotograficznej podczas badań technicznych. Zdjęcia wykonane na Stacjach Kontroli Pojazdów mają trafiać do Centralnej Ewidencji Pojazdów, co ma zwiększyć przejrzystość procesu.

Kierowcy, którzy spóźnią się na badanie techniczne, mogą być objęci karami. Powraca też pomysł umożliwienia wykonania badania na 30 dni przed wygaśnięciem ważności poprzedniego przeglądu. Dzięki temu okres ważności badania technicznego może wynosić nawet 13 miesięcy.

Nalepka na szybę. Sposób na walkę z nieuczciwością

Jednym z bardziej kontrowersyjnych pomysłów jest wprowadzenie obowiązkowej nalepki na szybę pojazdu. Nalepka miałaby informować o aktualnym badaniu technicznym, co ułatwiłoby identyfikację pojazdów bez ważnego przeglądu.

Paweł Tuzinek, prezes Związku Dealerów Samochodów, uważa, że takie rozwiązanie mogłoby zredukować liczbę pojazdów poruszających się bez ważnego badania:

  • „Jednym z głównych postulatów jest wprowadzenie instrumentów, które nakłonią Polaków do częstszego wykonywania badań technicznych. Nalepka na szybę to prosty sposób na identyfikację pojazdów bez aktualnych przeglądów”.

Obecnie w Polsce zarejestrowanych jest około 7 milionów pojazdów bez aktualnych badań technicznych, co stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa na drogach.

Proces legislacyjny może potrwać

Zmiany planowane przez Ministerstwo Infrastruktury wymagają pełnego procesu legislacyjnego oraz szerokich konsultacji społecznych. Oznacza to, że prace nad nowelizacją ustawy mogą przeciągnąć się poza aktualny kalendarz wyborczy.

Udział

Leave A Reply

Exit mobile version