W Murmańsku w Rosji powstanie duży port do przeładunku białoruskich towarów. To strategiczna inwestycja zarówno dla Białorusi, jak i dla Rosji.

Duży port, który zostanie zbudowany w północno-zachodnim regionie Murmańska do 2028 r., pobudzi lokalną gospodarkę — powiedział Adriej Chibis, gubernator obwodu murmańskiego.

Chibis wygłosił te uwagi po tym, jak białoruscy inwestorzy podpisali porozumienie z władzami obwodu murmańskiego w sprawie budowy terminalu do przeładunku białoruskich towarów.

Białoruski przywódca Aleksander Łukaszenka jest bliskim sojusznikiem prezydenta Rosji Władimira Putina. Białoruś utrzymuje silne stosunki z Rosją od czasu, gdy Putin rozpoczął inwazję na Ukrainę w lutym 2022 r.

Białoruś nie włączyła się atak na Ukrainę, ale wojska rosyjskie przeprowadzały ćwiczenia na terytorium Białorusi jeszcze przed rozpoczęciem wojny. Kraj ten został wykorzystany przez Rosję do rozpoczęcia inwazji.

Arctic Gate Marine Terminal LLC, założony przez białoruskich inwestorów, zbuduje port, który ma obsługiwać 25-30 mln ton ładunków rocznie.

Chibis pochwalił projekt, mówiąc, że utoruje on drogę dla nowych miejsc pracy i inwestycji w regionie.

— Dla obwodu murmańskiego budowa portu oznacza nowe miejsca pracy, inwestycje, dodatkową pracę nie tylko dla tych, którzy będą pracować w porcie, ale także dla tych, którzy będą budować port — powiedział gubernator Chibis w rosyjskiej państwowej agencji informacyjnej Tass.

— Moi koledzy i ja powiedzieliśmy, że wszystkie zainteresowane i wykwalifikowane firmy z regionu Murmańska powinny uczestniczyć i pracować na tym placu budowy — powiedział Chibis. — Będzie to również strategiczny projekt na zachodnim brzegu Zatoki Kolskiej. W związku z tym musimy zwiększyć przepustowość kolei, o co zapytałem prezydenta Rosji. Są to inwestycje w gospodarkę, miejsca pracy, wynagrodzenia i stałe miejsca pracy, w tym na nowym poziomie — dodał gubernator.

Adriej Buniakow, dyrektor generalny Arctic Gate Marine Terminal LLC, powiedział, że planowana roczna przepustowość portu wynosi 25-30 mln ton ładunku.

— Wolumeny przeładunkowe, które spodziewamy się zapewnić w rozwiązaniu projektowym, wynoszą do 25-30 mln ton rocznie… Szacujemy, że pierwszy ładunek powinien przybyć w 2028 r. — powiedział Buniakow.

Dodał, że budowa portu jest „rozszerzeniem potencjału eksportowego zarówno Republiki Białorusi, jak i Federacji Rosyjskiej” i że będzie on obsługiwał zarówno ładunki masowe, jak i produkty ropopochodne.

Wiadomość o budowie portu została po raz pierwszy ogłoszona przez białoruskiego premiera Romana Gołowczenkę 16 kwietnia.

Rosyjska państwowa agencja informacyjna Interfax podała, powołując się na źródło zaznajomione z negocjacjami, że jest to wynik dwuletnich negocjacji między Rosją a Białorusią.

Tekst opublikowany w amerykańskiej edycji „Newsweeka”. Tytuł, lead i skróty od redakcji „Newsweek Polska”.

Udział

Leave A Reply

Exit mobile version