Choć większość sprzedawanych teraz akumulatorów jest bezobsługowa, to nawet one, jeśli mają służyć długo, wymagają troski. Podpowiadamy, jak korzystać z akumulatora, żeby jak najdłużej działał.
Tylko poprawnie dobrany do auta i do sposobu jego użytkowania akumulator ma szansę długo posłużyć. – W przypadku nowszych aut olbrzymie znaczenie ma typ akumulatora, np. standardowe baterie nie nadają się do samochodów z układami start-stop, z kolei nowoczesne i wydajne akumulatory AGM nie mogą być stosowane w pojazdach, w których akumulator jest montowany w miejscu, w którym może być narażony na wysokie temperatury, np. tuż przy silniku – radzi Ewa Mleczko-Tanaś, prezes zarządu TAB Polska.
Poprawny montaż i czystość Akumulator musi być poprawnie zamontowany. Ważne jest też to, żeby zaciski łączące akumulator z instalacją auta były czyste, nieskorodowane i dobrze dokręcone. W samochodach, w których akumulator nie jest osłonięty, warto raz na jakiś czas wyczyścić jego obudowę.
Unikanie niedoładowania Standardowe akumulatory kwasowo-ołowiowe bardzo źle znoszą głębokie rozładowanie. Akumulatorowi szkodzi również utrzymujące się długo niedoładowanie. W autach, które są używane na krótkich trasach albo z których kierowcy korzystają rzadko, akumulator warto doładowywać za pomocą dobrego prostownika.
Unikanie przeładowania Przeładowanie, np. na skutek usterki regulatora napięcia, zastosowania akumulatora nieodpowiednio dobranego do konkretnego samochodu, czy też pozostawienia na zbyt długo baterii podpiętej do prostej ładowarki, też skraca trwałość akumulatora. Parametry ładowania muszą być zgodne z zaleceniami jego producenta.
Foto: TAB Polska
Co zrobić ze starym akumulatorem?
Zużyty akumulator samochodowy to z jednej strony niebezpieczny odpad, bo zawiera szkodliwe metale ciężkie (np. ołów, rtęć, kadm) i stężony kwas siarkowy, a z drugiej – źródło bardzo cennych surowców, które można powtórnie wykorzystać, m.in. do produkcji nowych akumulatorów. W żadnym wypadku akumulatora nie można wyrzucać wraz z innymi odpadami komunalnymi!
Jeśli musicie wymienić w aucie zużyty akumulator, to najprostszym rozwiązaniem jest zwrócenie go sprzedawcy, od którego kupujecie nową baterię. Jeśli tego nie zrobicie, to sprzedawca do ceny nowego akumulatora doliczy kaucję w wysokości 30 zł.
Jeżeli nie potrzebujecie akumulatora na wymianę, to starą baterię możecie oddać w najbliższym Punkcie Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK).
Stare akumulatory można też oddać do specjalistycznych punktów zbiórki odpadów, są też firmy, które je skupują, a nawet odbierają od klientów. Samorządy gmin i miast, a także organizacje ekologiczne organizują zbiórki sprzętu elektrycznego, podczas których odbierane są również zużyte akumulatory.
Foto: TAB Polska
TAB Polska Sp. z o.o. jest wyłącznym przedstawicielem czołowego producenta wysokiej jakości baterii trakcyjnych, TAB, stacyjnych TAB i akumulatorów samochodowych TOPLA, TAB, MAXXOM ,oraz magazynów energii, dba , informuje i edukuje w zakresie poprawnego recyklingu zużytych akumulatorów: https://www.tab-polska.pl/recykling/
Więcej na www.tab-polska.pl/recykling/
Część publicznej kampanii edukacyjnej prowadzonej przez wprowadzającego na rynek akumulatory i baterie, magazyny energii Topla i TAB