Mówi się „starość nie radość”, jednak okazuje się, że młodość z radością chyba też wspólnego ma niewiele. Nowe badanie wykazało, że coraz większy procent generacji Z boryka się z problemami, które wydawały się zarezerwowane dla osób w wieku średnim.

„Zetki” martwią się nie tylko o swoje zdrowie psychiczne i fizyczne, ale także społeczne i finansowe.

Według najnowszego badania Employee Benefit Trends Study (EBTS), przeprowadzonego przez firmę ubezpieczeniową MetLife, „zdrowie holistyczne” pokolenia Z spadło o 6 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim i jest niższe niż w przypadku podobnych grup wiekowych z przeszłości.

Pokolenie to, znane również jako generacja Z lub „zoomers”, obejmuje osoby urodzone w latach 1997-2012. Oznacza to, że jego najstarszy przedstawiciel kończy w tym roku 28 lat, a najmłodszy 13.

— Pokolenie Z niekoniecznie dobrze sobie radzi — powiedział serwisowi InsuranceNewsNet Todd Katz, wiceprezes MetLife ds. świadczeń grupowych. — Nasze badanie wykazało, że holistyczny stan zdrowia zaliczył spadek wśród wszystkich grup wiekowych pracowników, a zwłaszcza w przypadku tej generacji.

Holistyczne zdrowie w tym kontekście definiuje się jako połączenie m.in. zdrowia psychicznego, fizycznego.

Według badania, które zostało przeprowadzone we wrześniu ubiegłego roku i zostanie opublikowane w marcu, tylko 31 proc. pracowników z pokolenia Z czuło się zdrowych holistycznie, co stanowiło 6-procentowy spadek w porównaniu z 2024 r. i 10-procentowy spadek w porównaniu z przeciętnym pracownikiem.

Z kolei za holistycznie zdrowych uznaje się 41 proc. millenialsów (urodzonych w latach 1981-1996) i osób z pokolenia X (urodzonych w latach 1965-1980) oraz 57 proc. osób z pokolenia baby boomers, obejmującego urodzonych pomiędzy 1946 a 1964 rokiem.

Badanie wykazało również, że 46 proc. przedstawicieli pokolenia Z czuło się zestresowanych (w porównaniu do średniej 35 proc. pracowników), 35 proc. czuło się przygnębionych (średnia 20 proc.), 44 proc. czuło się wypalonych (średnia 34 proc.), a 30 proc. odczuwało izolację (średnia 22 proc.).

W porównaniu z pracownikami w wieku od 21 do 25 lat w 2018 r., dzisiejsze pokolenie Z czuje się o 11 proc. bardziej zestresowane, o 9 proc. bardziej przytłoczone, o 8 proc. mniej szczęśliwe i zaangażowane oraz o 5 proc. mniej skuteczne. Katz sugeruje, że może być to mocno związane z obawami finansowymi.

— Przypisują to w dużej mierze swoim obciążeniom finansowym — powiedział — Ci ludzie próbują zaoszczędzić pieniądze na główne wydatki życiowe, w momencie, w którym wszystko drożeje.

W porównaniu z rokiem poprzednim, pokolenie Z odnotowało również 8-procentowy spadek sytuacji finansowej. Wyniki te są poparte badaniem z końca ubiegłego roku, które wykazało, że 38 proc. respondentów tej generacji stwierdziło, że doświadcza „kryzysu wieku średniego”, a 30 proc. z nich przyznało, że kwestie finansowe są ich głównym źródłem stresu.

Inne badanie wykazało, że 60 proc. kobiet i 45 proc. mężczyzn z pokolenia Z obawia się, że wysokie koszty utrzymania będą przeszkodą dla ich przyszłego bezpieczeństwa finansowego.

Katz sugeruje, że pracodawcy mogą pomóc poprawić holistyczne zdrowie swoich pracowników z pokolenia Z, oferując szereg świadczeń i pomagając im skutecznie z nich korzystać.

— Populacja w miejscu pracy jest bardziej zróżnicowana niż kiedykolwiek, z wieloma pokoleniami na rynku pracy, a ludzie z różnych pokoleń mają różne potrzeby — powiedział.

— Pracodawcy muszą informować o świadczeniach w sposób, który pomoże pracownikom zrozumieć, co tak naprawdę oferują oraz jak dopasować je do swoich potrzeb. To ważne, nie tylko w sezonie otwartej rekrutacji, ale przez cały rok, ponieważ ludzie zmieniają swoje życie w ciągu roku — kontynuował.

— Jednym z największych wyzwań, jakie napotykamy, jest to, że możesz oferować wszystkie najlepsze świadczenia i niektórzy pracownicy będą z nich korzystać. Natomiast ci, którzy tego nie robią, nie będą mieć tych wspaniałych doświadczeń, a ich satysfakcja będzie znacznie niższa. To oznacza, że nie czerpią oni korzyści z holistycznego zdrowia — dodał.

Tekst opublikowany w amerykańskim „Newsweeku”. Tytuł, lead i śródtytuły od redakcji „Newsweek Polska”.

Udział

Leave A Reply

Exit mobile version